03 marca 2024

Strategia w komunikacji - od czego zacząć?

Tak jak w biznesie przydaje się strategia na rozwój, tak w komunikacji dobrze jest stworzyć ramy do działań komunikacyjnych. I choć strategia brzmi dumnie i wydaje się być kobyłą tylko dla wtajemniczonych, to tak naprawdę wystarczy niewiele na początek. Zacznij od zdefiniowania kilku kluczowych elementów, aby stworzyć bazę do dalszych działań, budowania relacji i tworzenia autentycznej komunikacji.  

Elementów strategii może być wiele i można wchodzić w detale głęboko rozbudowując ją szczegółowo, ale zacznijmy od podstaw. 

Swoją strategię w komunikacji zacznij od odpowiedzi na cztery proste pytań - kto, do kogo, po co i jak?

Kto, czyli Twoja wizytówka

Wszystkie interakcje w życiu zaczynamy od przedstawienia się. Zdecydowanie łatwiej i przyjemniej przebiega rozmowa, gdy wiemy kto stoi po drugiej stronie. Samo imię może wystarczyć na krótko, bo aby budować relację warto poznać się trochę lepiej.

Tak samo w biznesie. Jeśli chcesz tworzyć relacje - niezależnie czy są to pracownicy, klienci, kontrahenci, czy inni odbiorcy Twojej marki - zacznij od zdefiniowania tego kim jesteś jako marka/firma i przedstaw się. To będzie Twoja wizytówka.  

Pomocnicze będą tu proste pytania:

  • Kim jesteśmy?
  • Co robimy?
  • Dlaczego to robimy? 
  • Co chcemy osiągnąć?

Klamrą spinającą te odpowiedzi będą zdefiniowane wartości, według których działasz. Mogą być to na przykład odpowiedzialność, jakość, rzetelność, zaufanie. To co jest ważne dla Ciebie, Twojej marki i czym się kierujesz tworząc swój biznes, oferując usługi czy produkty. 

I choć na pierwszy rzut oka wydaje się to proste ćwiczenie, to w praktyce może pojawić się kilka wyzwań po drodze. Warto zadbać, aby przekaz był przemyślany, zrozumiały i przede wszystkim autentyczny.

Budując strategię komunikacyjną warto także rozważyć identyfikację wizualną, która dopełni tożsamość marki. Bo choć wszyscy doskonale wiemy, że „liczy się wnętrze”, to jednak lubimy to  co przyjemne dla oka i automatycznie kierujemy uwagę na obrazy, które dodatkowo pozwalają lepiej zapamiętać przekaz. Nie bez powodu firmy bazują wizerunek swojej marki na logotypie. 

Do kogo, czyli grupy odbiorców

Skoro już się przedstawiłeś to teraz czas na poznanie Twoich "rozmówców". Na tym etapie budowania strategii dobrze spisać WSZYSTKICH odbiorców, z którymi się komunikujesz. Może to być zwykła lista lub tabelka. Ciekawym rozwiązaniem jest także mapowanie. Zwróć uwagę nie tylko na to kim są Twoi odbiorcy, ale zastanów się także jak ważny jest to odbiorca dla Twojej marki/biznesu, czy Twój komunikat ma niego wpływ i jaki jest ten wpływ, czy komunikacja jest jednostronna, czyli komunikat idzie tylko w kierunku od nadawcy do odbiorcy, czy jednak dwustronna i masz możliwość otrzymania odpowiedzi, informacji zwrotnej. 

Dobrze zmapowane grupy odbiorców przydadzą się do dalszych działań komunikacyjnych i dostosowania narzędzi, kanałów i stworzenia dopasowanych treści. 

Przykładowe grupy odbiorców w biznesie to:

  • pracownicy (obecni i przyszli kandydaci do pracy)  
  • klienci (obecni i potencjalni)
  • kontrahenci i partnerzy biznesowi 
  • udziałowcy i potencjalni inwestorzy 
  • instytucje rządowe i samorządowe
  • organizacje, NGOs 
  • media
  • lokalna społeczność
  • urzędy, biura itd. 

 

Lista jest długa, a to tak naprawdę dopiero wstępna baza. Dzięki dobrej analizie możesz przygotować się odpowiednio do komunikacji i w zależności od potrzeb i interesu dostosowywać kanały i treści. A co ciekawe, każda z tych grup zazwyczaj charakteryzuję się zupełnie inną formą komunikacji, dotrzesz do niej innymi kanałami i narzędziami, a często nawet operując innym językiem. 

Po co, czyli co chcę osiągnąć poprzez komunikację

Na tym etapie już się przedstawiłeś i znasz swojego odbiorcę. I choć teraz mogłoby się wydawać, że kolejnym krokiem jest już rozmowa, to zanim zaczniesz się komunikować zastanów się jaki jest Twój cel. Po co tak naprawdę chcesz dotrzeć do tego odbiorcy i co chcesz osiągnąć. Może być to po prostu nawiązanie relacji, a może zbudowanie zaangażowania pracowników, sprzedaż lub rozwój produktu, zdobycie inwestora lub sponsora na event. Cele mogą być przeróżne, warto je jednak znać.

W zależności od celu biznesowego sięgniesz po inną formę komunikacji. Jest to kluczowe, aby odpowiednio adresować komunikaty do poszczególnych grup, korzystając z dostosowanych narzędzi i treści. Zupełnie inaczej stworzysz komunikację dotyczącą budowania marki pracodawcy i rekrutacji, a jeszcze inaczej kampanię sprzedażową lub edukacyjną. I choć są one zbudowane wokół jednej marki, to każda z nich będzie miała inny cel i inne założenia. 

I choć wymaga to sporo pracy, aby osiągnąć odpowiednie cele i trafić do wybranych grup, to istnieje duża szansa, że jeśli zbudujesz spójną komunikację, bazując na autentycznym przekazie i wartościach to niezależnie od pierwotnego celu, całkiem prawdopodobnie, że będzie ona nieźle pracowała także w innych obszarach. I niestety odwrotnie. 

Np.  Kampania sprzedażowa wykorzystująca nieuczciwe zagrania w stosunku do konkurencji może nie tylko wpłynąć na klientów i pozycje na rynku, ale także osłabić markę pracodawcy.  Potencjalni kandydaci do pracy mogą po prostu nie chcieć pracować dla firmy, która gra „nie fair” w stosunku do konkurencji.

I w drugą stronę - budowanie wizerunku dobrego pracodawcy, może wzmocnić zaufanie do marki, jej wiarygodność i rzetelność w oczach klientów. 

Jak, czyli Twoje narzędzia komunikacji

No to jeszcze zastanówmy się co zrobić, aby do odbiorcy dotrzeć. Kiedyś podstawowym narzędziem komunikacji była rozmowa lub list. I wiadomo obie formy miały swoje ograniczenia, ale i wybór był prostszy. Dziś narzędzi, kanałów i form mamy do dyspozycji dziesiątki. Z jednej strony ich powszechna dostępność to spore ułatwienie, z drugiej - mogą powodować komunikacyjny chaos i zaburzać sam przekaz. 

Warto więc odpowiednio zarządzać kanałami, zdefiniować je i wykorzystywać odpowiednio do odbiorcy. 

Tak naprawdę wybór kanału komunikacji i narzędzia będzie w dużej mierze zależał od odbiorcy i naszego celu biznesowego. Nawet jeśli chcemy osiągnąć jeden cel np. wprowadzić nowy produkt na rynek - to w zależności od grupy wybierzemy inny kanał komunikacji, a w zależności od kanału - narzędzie. 

Zupełnie inną formę przyjmie komunikacja w mediach klasycznych (np. artykuł lub reklama), a inną w social mediach (krótkie formy video, grafiki).

Jeśli chcesz dotrzeć do docelowego odbiorcy i go zaciekawić treścią, sięgnij po narzędzia i kanały, z których korzysta odbiorca, a niekoniecznie z tych, które preferujesz Ty.  

Ja co do zasady jestem zwolenniczką wykorzystywania wielu kanałów komunikacji komplementarnie - bo bazując na naszych naturalnych preferencjach i zasobach, jedni z nas są wzrokowcami i aby zapamiętać muszą treść zobaczyć lub przeczytać, a inni wolą usłyszeć i np. wiedzę o świecie chętnie czerpią z radia i podcastów. Warto jednak dbać, aby treści i narzędzia były odpowiednio dostosowane do każdego z nich. 

Strategia - dlaczego warto?

Dobrze przemyślana i zbudowana strategia komunikacyjna jako baza do wszystkich działań komunikacyjnych niesie za sobą wiele korzyści:

  • Pozwala budować przemyślany wizerunek marki
  • Zapewnia spójność przekazu 
  • Buduje wiarygodność i zaufanie odbiorcy 
  • Znacznie ułatwia dalszy proces komunikacji 

 

Ale to tak naprawdę dopiero początek. To co gdy już mamy stworzoną strategię? Czas na planowanie. Ale o tym już niebawem. 

W międzyczasie pamiętajcie,  

It’s all good

Sława

Polityka prywatności

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

 

ALL GOOD Studio

Kwidzyński Park Przemysłowo-Technologiczny

Górki 3A, 82-500 Kwidzyn

Lokal: C.105

NIP: 5811983447

REGON: 540547536

studio@allgood.com.pl

 

 

Kontakt